Zastosowanie nowoczesnych systemów pomiarowych a sprawa wraków (Uzupełnienie z dn. 11.01.2014)

Okazuje się, że określenie „data mining”, co można w luźnym tłumaczeniu określić jako „grzebanie w starych danych” przy wykorzystaniu nowoczesnych technik pomiarowych przyczynia się do zwiększenia stanu naszej wiedzy o obiektach podwodnych wykrytych w minionych latach lub  dziesiątki lat temu.
DG, 30.12.2013, 11.01.2014
Doskonałym przykładem połączenia doświadczenia hydrografa oraz mozliwości oferowanych przez nowoczesne echosondy wielowiązkowe jest materiał zaprezentowany poniżej. Przedstawia on miejsce spoczynku wraku odkrytego w 2008 r., tym razem ponownie sprawdzonego przez hydrografów Instytutu Morskiego. Dokładna analiza danych pozwala na wyciągnięcie wniosku, że w tym danym miejscu znajdują się aż 2 wraki. Najprawdopodobniej doszło tam do kolizji morskiej dwóch podobnych jednostek pływających o długości 50-65m. Zwracam także uwagę na wysoką jakość materiałów pomiarowych, dzięki czemu możliwe jest wstępne określenie stanu obu wraków. Doskonale widoczne są takie elementy jak kotły parowe (2 pary) oraz elementy konstrukcyjne kadłuba z widocznymi wręgami. Miejsce to zostanie wkrótce poddane dalszym badaniom archeologicznym i być może uda się ustalić nazwy tych jednostek oraz wyjaśnić okoliczności tego zdarzenia. Zamieszczone materiały pomiarowe opracował nasz kolega Jacek Koszałka, który jest pracownikiem Instytutu Morskiego w Gdańsku.
{gallery}2wraki{/gallery}