Nowości w zakresie wyposażenia hydrograficznego pojazdów AUV

W ostatnim okresie, w pracach hydrograficznych można zaobserwować znaczny wzrost udziału autonomicznych pojazdów podwodnych – AUV.
DG, 22.12.2012

Obok pojazdów powierzchniowych pojazdów bezzałogowych typu USV jest to już druga grupa platform bezzałogowych wykorzystywanych w hydrografii morskiej, stąd też wyposażenie takich pojazdów ulega ciągłej modyfikacji. O ostatnich takich zmianach poinformowały trzy firmy: Kongsberg – będący producentem między innymi pojazdu Hugin 1000, Teledyne Gavia – producent pojazdu Gavia AUV oraz Iver – producent modelu Iver2 AUV. Pierwszy z nich w nowej wersji oprócz systemu MBES (EM 2040), typowego ADCP, czujnika głębokości, SBP, sonaru FLS (Forward Looking Sonar), CTD posiada nowy sonar SSS bazujący na modelu EdgeTech serii DF 2205. Producent pojazdu podkreśla także fakt zastosowania nowego typu baterii litowo-polimerowych, które można wymienić w okresie krótszym niż 2 godziny. Zastosowano także nowy energooszczędny system oświetlenia LED wspomagający pracę kamery TV.

Informacje o nowym wyposażeniu technicznym swojego pojazdu AUV podała także firma Iver. Pomiary sonarowe oparto na tym samym sonarze EdgeTech DF 2205 (400/900 kHz) pracującym w trybie dynamicznego ogniskowania (DF – Dynamic Focusing) oraz wieloimpulsowym (MP – Multi-Pulse). Do rejestracji danych oraz zarządzania nawigacyjnego i postprocessingu wykorzystuje się nowe oprogramowanie OceansServers – SonarMosaic.

Ciekawi jesteśmy tego, która z polskich firm i instytucji zakupi lub stanie się użytkownikiem takich lub podobnych pojazdów i kiedy to nastąpi (?).

{gallery}aktualnosci/auv{/gallery}